Dla autorów
ZASADY PRZYGOTOWANIA MATERIAŁÓW DO PUBLIKACJI
Prosimy o dostarczenie artykułów: w wersji elektronicznej na adres:
Objętość tekstu nie powinna przekraczać 12 stron. Jeżeli tekst ma przekroczyć podaną liczbę stron, należy to uzgadniać z wydawcą.
Warunkiem przyjęcia artykułu jest wypełnienie oraz przesłanie na adres pocztowy Redakcji oryginału deklaracji dotyczącej oryginalności i rzetelności publikacji naukowej (oświadczenie autora/współautorów) - druk oświadczenia do pobrania.
NORMY EDYTORSKIE
1. Artykuł powinien być napisany w edytorze tekstu Microsoft Word (format doc lub docx) z zachowaniem następujących reguł:
- format (rozmiar papieru) – A4,
- marginesy: lewy, prawy, dolny, górny – 2,5 cm,
- czcionka – Times New Roman 12 pkt.,
- interlinia (odstęp między wierszami) – 1,5,
- akapit (wcięcie pierwszego wiersza) – 0,7 cm (bez odstępu między akapitami),
- tekst wyjustowany (bez dzielenia wyrazów),
- dopuszczalne wyróżnienia w tekście – kursywa i/lub pogrubienie (bez podkreślania),
- wypunktowanie – dopuszczalny znak „–”,
- tytuł tabeli (nad tabelą) – Times New Roman 10 pkt., wyrównany do lewej, (Tab. 1.),
- tekst w tabeli – Times New Roman 10 pkt., wyrównany do lewej (bez kolorów i cieniowania),
- styl tabeli – prosty (siatka),
- tytuł rysunku (pod rysunkiem) – Times New Roman 10 pkt., wyśrodkowany, (Rys. 1.),
- elementy graficzne – czarno-białe,
- źródło (pod tabelą – wyrównane do lewej; pod rysunkiem – wyśrodkowane) – Times New Roman 10 pkt.,
- poszczególne elementy artykułu oddzielone pustym wierszem.
2. Układ artykułu
- Imię i nazwisko autora/autorów – wyrównane do lewej;
- Nazwa jednostki (afiliacja) – wyrównana do lewej;
- Dane kontaktowe – adres do korespondencji, e-mail, nr telefonu – wyrównany do lewej;
- Tytuł artykułu – Times New Roman 12 pkt., pogrubiony, wyśrodkowany;
- Streszczenie w języku polskim – Times New Roman 10 pkt., odstęp między wierszami 1,0, wyjustowane;
- Słowa kluczowew języku polskim – Times New Roman 10 pkt., odstęp między wierszami 1,0, wyjustowane;
- Tytuł artykułu w języku angielskim – Times New Roman 10 pkt., odstęp między wierszami 1,0, pogrubiony, wyrównany do lewej;
- Streszczenie w języku angielskim (Abstract) – Times New Roman 10 pkt., odstęp między wierszami 1,0, pogrubiony, wyjustowane;
- Słowa kluczowe w języku angielskim (Key words) – Times New Roman 10 pkt., odstęp między wierszami 1,0, wyjustowane;
- Wstęp – tekst wyjustowany;
- Część główna z podziałem na sekcje – tekst wyjustowany; tytuły sekcji/nazwy rozdziałów, pogrubione (w razie potrzeby ponumerowane);
- Zakończenie – tekst wyjustowany;
- Bibliografia – tekst wyrównany do lewej, wysunięcie 0,7 cm. Bibliografia powinna obejmować całość literatury uwzględnionej w przypisach i być zamieszczona na końcu artykułu. Bibliografia powinna być ułożona alfabetycznie według nazwisk autorów poszczególnych pozycji. Elementy zapisu należy oddzielić przecinkami. Każda pozycja powinna zawierać nazwisko i inicjał imienia autora, pełny tytuł dzieła, ewentualnie – inicjał imienia i nazwisko redaktora pracy zbiorowej, miejsce i rok wydania; w przypadku pracy będącej częścią większej całości (pracy zbiorowej) – również tytuł dzieła, z którego pochodzi; w przypadku pracy będącej artykułem zamieszczonym w czasopiśmie – tytuł czasopisma w cudzysłowach, rok jego wydania i kolejny numer.
- Cytaty w tekście powinny być w cudzysłowach.
3. Zasady sporządzania przypisów
Przypisy powinny być umieszczone u dołu strony i ponumerowane w sposób ciągły w całym artykule. Należy je zapisać czcionką Times New Roman 10 pkt., wyrównać do lewej, zastosować interlinię 1,0. Pozycje cytowane w artykule należy zapiać w przypisach według następującego wzoru:
- przypis prosty1
- przypis z artykułu w pracy zbiorowej pod redakcją2
- przypisy z czasopisma3
- łacińska nomenklatura powoływania się na tą samą, co wyżej pozycję4
- łacińska nomenklatura powoływania się na dzieło już wcześniej cytowane5
- dane ze stron internetowych6
- A. Klementowska, Poradnictwo zawodowe w gimnazjum wiejskim w wymiarze środowiskowym (studium przypadku), Wyd. PTP, IIBNP, UZ, Zielona Góra 2014, s. 35.
- E. Baron-Polańczyk, Wspieranie nauczycieli w stosowaniu ICT wobec ich oczekiwań (raport z badań), [w:] B. Pietrulewicz, E. Baron-Polańczyk, A. Klementowska (red.), Problemy rozwoju człowieka. Teoria i praktyka edukacyjna, Wyd. PTP, IIBNP, UZ, Zielona Góra 2013, s. 85.
- B. Pietrulewicz, Profesjologia w kontekście nauk o pracy. Problemy teorii i praktyki, „Problemy Profesjologii” 2013, nr 1, s. 13-16.
- Ibidem, s. 66.
- Z. Wołk, op. cit, s. 270.
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, www.nauka.gov.pl [10.05.2014].
lub:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. 1991, Nr 95, poz. 425). Tekst ujednolicony (z aktualnymi zmianami), [w:] Internetowy System Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910950425%20 [30.03.2014].
lub:
- I. Greiner, Priorytety poradnictwa zawodowego w krajach Unii Europejskiej, [w:] Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, http://www.koweziu.edu.pl/edukator/ [10.02.2011].
PROCEDURY ZABEZPIECZAJĄCE ORYGINALNOŚĆ PUBLIKACJI NAUKOWYCH (ghostwriting)
1. Redakcja wymaga od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt - druk oświadczenia do pobrania.
2. Redakcja informuje, że wszelkie wykryte przejawy nierzetelności naukowej będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
3. Redakcja dokumentuje wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce.